Ds. Ignace Frénay - Losse gedachten

  

27 december 2016

Wat een indrukwekkende oproep tot liefde van Mohamed El Bachiri, een moslim die z'n vrouw heeft verloren bij de aanslagen in Brussel, eerder dit jaar: https://www.facebook.com/deafspraaktv/videos/1195277970527866/

Net als de man die zijn vrouw verloor bij de aanslagen in Parijs, op 13 november 2015. Antoine Leiris, schrijver en journalist, schreef een indrukwekkend getuigenis: 

 'Jullie zullen mijn haat niet krijgen'

Vrijdagavond hebben jullie het leven van een buitengewoon wezen gestolen, de liefde van mijn leven, de moeder van mijn zoon, maar jullie krijgen mijn haat niet. Ik weet niet wie jullie zijn en ik hoef het niet te weten, jullie zijn dode zielen. Als de God voor wie jullie verblind doden ons heeft gemaakt naar zijn beeld, zou elke kogel in het lichaam van mijn vrouw een wond zijn in zijn hart.

Dus zal ik jullie geen plezier doen door jullie te haten. Dat zouden jullie wel willen, maar door haat te beantwoorden met woede, zou ik alleen maar toegeven aan dezelfde onwetendheid die jullie maakt tot wat jullie zijn. Jullie willen dat ik bang ben, dat ik mijn medeburgers argwanend bekijk, dat ik mijn vrijheid opoffer voor de veiligheid. Mooi niet dus. Nieuwe ronde, nieuwe kansen.

Ik heb haar vanochtend gezien. Eindelijk, na nachten en dagen wachten. Ze was nog net zo mooi als toen ze vrijdagavond de deur uitging, net zo mooi als toen ik totaal verliefd op haar werd, meer dan twaalf jaar geleden. En natuurlijk word ik verscheurd door verdriet, dat overwinninkje gun ik jullie, maar dat zal van korte duur zijn. Ik weet dat ze ons elke dag zal vergezellen en dat we elkaar weer zullen ontmoeten in het paradijs van vrije zielen waar jullie nooit binnen mogen.

We zijn met zijn tweeën, mijn zoon en ik, maar we zijn sterker dan alle legers van de wereld. Ik heb trouwens geen tijd meer aan jullie te verspillen, ik moet gauw naar Melvil, die net klaar is met zijn middagdutje. Hij is nu 17 maanden, moet dadelijk zoals altijd een hapje eten, en daarna gaan we spelen, net als anders, en de rest van zijn leven zal dit mannetje jullie dwarszitten door gelukkig en vrij te zijn. Want nee, zijn haat zullen jullie ook niet krijgen.


19 december 2016

Kerst in aantocht - en weer een aanslag - in Berlijn. Op de Russische ambassadeur in Ankara. Ik ben sprakeloos. En de heer W. politicus van het jaar?! Iemand die de grondslagen van ons politieke systeem consequent schoffeert en onderuit haalt? Die afwezig is als het in de tweede kamer gaat over vrijheid van meningsuiting?

In wat voor wereld leven we. En toch is het deze wereld waarin God zijn zoon zendt om hem te redden. 


18 november 2016

Treinongeval - voor de derde keer in korte tijd - dit keer niet met dodelijke afloop, maar veel heeft het niet gescheeld. ProRail heeft de berichtgeving over Winsum getagd met 'Betrouwbaar spoor".... Wat een impact heeft dit, op iedereen die er bij betrokken was, maar vooral op de buren! In gedachten ga ik terug naar de herdenking van de treinramp van 25 juli 1980, die 25 jaar later op dezelfde plek werd gehouden. Alje van Bolhuis schreef toen het onvergetelijke gedicht: 

Traain van twij veur haalf

Dit stee
boerderij, gruinlaand
fietspad, hek, daam, spoor
gewoon, nait biezunder
tot traain van twij veur haalf
hier onomkeerboar strandt
dwaarsdeurmidden en spoor biester
Winzum vraid wakker dreunt
en veuls te vro
alles mitnemt
wat ons laif is

even, hail even
staait tied hier stil
mor wereld draait deur
traain, schoamteloos stuk ongeluk
ridt gewoon weer of en aan
of der niks gebeurd is
ons achterloatend
mit lege hannen
en n poar stille getuugen
bril, hallozie
roustege sleudel
handschreven braifke
knip mit wat lös geld
moandkoart mit foto
kepot van verdrait

nog heur ik
as dag van guster
klap dij der nait heurde
dij gemain zeer dut
tot troanens tou
nog, aal doagen
en toch, op dit stee
oog ien oog mit t gemis
scholder aan scholder
n beetje vasthollen
n beetje lösloaten
net of t even droagboarder is
of t helpt

Dit stee is taikend
25 juli 1980


13 november 2016 - Bij het overlijden van Leonard Cohen

"Ring the bells that still can ring. Forget your perfect offering. There is a crack in everything. That's how the light gets in."


27 oktober 2016

"We denken vaak dat we dankbaar worden omdat we gelukkig zijn, maar het omgekeerde is waar: we worden gelukkig omdat we dankbaar zijn."
David Steindl-Rast, in: De muziek van de stilte.


29 september - feestdag van de H.Michaël

Twintig jaar predikant

Op 29 september 1996, feestdag van de aartsengel Michaël, werd ik in het ambt bevestigd in wat nu de Torenkerk heet. Ik was 43 jaar. Na 14 jaar voor de klas te hebben gestaan als docent Frans, werd ik niet alleen leraar, maar ook herder. Ik had de ervaring voor de klas niet graag willen missen: de directe omgang van en met jongeren houdt je scherp! Maar nu kon ik eindelijk iets doen met mijn oorspronkelijke ideaal: theologie. Ik had theologie gestudeerd in Nijmegen, aan de Katholieke Universiteit. Die opleiding was in de NH Kerk niet erkend als ambtsopleiding. De Hervormde gemeente heeft z’n nek enorm uitgestoken om mij aan te kunnen stellen: een RK theoloog, en (nog) niet eens beroepbaar predikant! Ik ben nog steeds dankbaar dat ik die kans heb gekregen.

Van samenwerking met de Gereformeerden was in die tijd niet veel sprake, behalve op het gebied van het jeugdwerk. Een enkele ruilbeurt, een enkele gezamenlijke dienst. Ik herinner me nog dat er tijdens de eerste dienst waarin ik voorging in de Gereformeerde kerk twee bossen bloemen stonden die naar zieke gemeenteleden gingen. Tot hilariteit van de gemeente betitelde ik ze, zonder daarbij na te denken, als de ‘Hervormde bloemen’ en de ‘Gereformeerde bloemen’. Zo relativeerden we de verschillen. En er waren vergaderingen, eindeloos veel vergaderingen. Pas toen Els Prins en Niesje Mooiman voorzitter werden, kwam er echt schot in de zaak: er werd gewoon een datum voor de federatie vastgesteld! Pinksteren 2003: “We moesten het maar wagen, we moesten het maar doen.” En daarna, vanaf 2010: de verbouwing! Fantastisch wat dit besluit heeft bijgedragen aan de groei en de sfeer in de gemeente.

Dat ik hier al die tijd, samen met mijn partner Tonnis Musschenga aan heb mogen meewerken stemt mij dankbaar. Evenals het vertrouwen dat ik de jaren door kreeg: de verhalen over lief en leed, vreugde en verdriet die me vaak diep en persoonlijk raakten. Ongetwijfeld heb ik ook mensen teleurgesteld, en ik hoop dat mij dat vergeven wordt. Soms werd mij gevraagd: kun je het allemaal wel aan? Mijn antwoord is dan dat ik een Adres heb, waar ik de dingen die ik hoor en meemaak aan kan toevertrouwen. Maar bovenal houdt mij de dankbaarheid op de been, voor alles wat deze gemeente van Christus tot op de dag van vandaag voor zoveel mensen betekent.


20 september 

Muis 1

 

 We hebben vandaag afscheid moeten nemen van een zeer gewaardeerde huisgenoot: poes Muis. Onze buurvrouw kwam met het droeve bericht dat Muis dood in de berm naast onze boerderij lag. Vanaf 2003 - nu hebben wij en de inwonende uitwisselingsstudenten heel veel plezier aan hem gehad. Tegen Muis kon je praten, hij sprak terug en het liefst zat hij bij je op schoot. Zijn karakter leek op dat van een andere viervoeter, de hond. Kunnen wij en Max, onze andere poes, zonder hem?


20 augustus 2016

Joris Vercammen, aartsbisschop van de Oud-Katholieke kerk, gaat naar Lapland, en treedt in de voetsporen van Dag Hammersköld:
http://www.npo.nl/de-pelgrim/06-12-2015/VPWON_1244942. Indrukwekkend...


4 augustus 2016

black belt


3 augustus 2016

Gordon Hempton zoekt gebieden waar de geluiden van de mens nog niet zijn doorgedrongen."Stilte is niet de afwezigheid  maar juist de aanwezigheid van alles. Elke ruimte heeft z'n eigen karakteristiek geluid, z'n eigen unieke vibratie." -  Zie: http://onesquareinch.org/. Fascinerend.


28 juli 2016

Zelden zo'n vileine kritiek op kerkgangers gelezen: "Als God wilde dat we vaker naar de kerk zouden gaan, zou hij ons grotere achterwerken hebben gegeven, en kleinere hoofden om mee te denken." (P.J.O'Rourke).  Of betekent het juist dat wie wél naar de kerk gaat, juist méér dan gemiddelde hersens heeft?


20 juli 2016

Uit het informatieboekje voor gasten in abdij Koningshoeven:

“Als God binnenkomt in een leven is dit meestal langs de deur van stilte. De eenzaamheid en de stilte scheppen immers de ruimte waarbinnen we God zuiverder kunnen ervaren. En daar vinden we meteen ons diepste zelf, want op de bodem van ons hart en in het puntje van onze ziel, woont God.”


23 juni

Column Peter Rollins

‘Ik (ont)ken de opstanding’

Laatst vroeg iemand me: 'Je hebt het niet zo veel over de opstanding. Ontken je de opstanding?' Ik zei: 'Ja, natuurlijk. Iedereen die mij kent, weet dat ik de opstanding ontken. Iedere keer als ik mijn buren niet dien, iedere keer wanneer ik wegloop van armen ontken ik de opstanding. Iedere keer wanneer ik deelneem aan een onrechtvaardig systeem, ontken ik de opstanding. Ook bevestig ik de opstanding van Jezus bij tijd en wijle, wanneer ik opkom voor de mensen die op hun knieën zitten, wanneer ik het uitroep voor de mensen waarvan de tong is afgesneden. Ik bevestig de opstanding wanneer ik huil voor de mensen die geen tranen meer hebben om te huilen. Dat proberen we als christenen te doen: echte verandering brengen.

Het doet me denken aan deze parabel: Ik droomde dat ik stierf en ik naar de hemel ging. Petrus was er, hij stond aan de hemelpoort om mij te verwelkomen. 'Geweldig je te zien,' zei hij. Net toen ik de hemel in wilde stappen, viel het me op dat sommige van mijn vrienden buiten de hemel waren: atheïsten, boeddhisten, van alles. Ik vroeg: 'Petrus, hoe zit het dan met mijn vrienden?' waarop Petrus antwoordde: 'Nou ja, je kent de regels...' Toen dacht ik aan mijn referentiepunt: Jezus de buitenstaander, de dronkaard, de bastaard, de vriend van zondaren, degene die altijd bleef bij de verdrukten. Toen zei ik: 'Weet je wat, ik blijf hier buiten wel. Ik blijf bij hen.' Petrus lacht en zegt: 'Eindelijk. Eindelijk begrijp je het.'


24 mei

Een Syrische vader informeert bij de lokale protestantse kerk (Arnhem?) of er niet een vrijwilliger te vinden is die zijn zoon Johnny twee keer in de week Nederlandse les wil geven (Trouw, dinsdag, p.6). "Dat is niet gelukt", vertelt Johnny. Wat een blamage voor deze 'lokale protestantse kerk'! Ik hoop dat als straks een dergelijke vraag in onze gemeente gesteld wordt, wij een lijstje klaar hebben liggen met taalvrijwilligers. Zet mij er maar vast op.


19 mei

"God schiep alle dingen opdat zij zouden zijn; en God schiep de mens, in wie God zichzelf uitstort en overvloeit,
opdat de mens God wordend zin geeft aan alle schepselen, en weer terug zal vloeien naar God."

(Meester Eckhart, Commentaar op Genesis)


31 maart - Mail aan D'66:

Geachte mevrouw Fatma Koser Kaya​,​ geachte fractie van D'66,

​Hoewel ik mij al vijftig jaar verbonden voel met het liberale gedachtengoed van D'66 heb ik met verbijstering kennis genomen van uw motie om in de toekomst de gegevens van de GBA niet langer ter beschikking te stellen van de kerken. Op uw website lees ik:

​"​Met mantelzorg en vrijwilligerswerk investeer je in sociale cohesie en kostenbesparingen in de zorg. D66 stimuleert mogelijkheden om de werkdruk van mantelzorgers en vrijwilligers te verlichten."

​Deze bewering is in flagrante tegenspraak met uw motie. ​Als er in Nederland één goed georganiseerd vrijwilligersnetwerk is, dan zijn​ ​dat wel de kerken​. Een soepel lopende administratie ​is daarvoor een vereiste.

Het is voor mij onbegrijpelijk dat u met deze volstrekt overbodige motie een spaak in het wiel steekt van organisaties die van eminent maatschappelijk belang zijn, of u hun levensbeschouwelijke overtuigingen nou deelt of niet. De kosten en menskracht die nu in een nieuw op te zetten administratie gaan zitten kunnen warempel beter besteed worden. Vreemd is bovendien dat u met uw motie alleen de kerken buitenspel zet, terwijl veel meer organisaties gebruik maken van deze service.

Het is alles een slecht en beschamend voorbeeld van het ware sociaal-liberale denken. Ik had D'66 wijzer gedacht.

Hoogachtend,

 

I.Frénay


23 maart

Hoe is Europa - wederom - getroffen door duistere machten... En nu Pasen vieren? JA! Is Jezus zelf niet 'nedergedaald ter helle'? We zien op de televisie wat de hel is - vooral het geschreeuw van het kind in de metro ging door merg en been. In al deze mensen is Christus opnieuw gekruisigd. Goede Vrijdag begon in Brussel al op dinsdag. Op Goede Vrijdag om 12 uur luiden we de klokken - ieder kan even binnen lopen, een kaarsje branden, stil zijn bij de muziek van To a darkening sky - van Adam Hurst.


12 maart 2016

Joost Zwagerman heeft vlak voor zijn zelfgekozen dood de indrukwekkende tentoonstelling over Stilte (Silence out loud) in het museum van Bergen gemaakt. Een citaat:

“De verbeelding van de stilte is voor de makers én voor de toeschouwers, soms een zegen, soms een gesel, en soms allebei tegelijk. Arcadië en hellekring. Oase en schrikbeeld. Tussen die twee uitersten, tussen geseling en zegening, bewegen zich de verhalen over de indrukken en de kijkervaringen die eraan ten grondslag liggen. Vrijwel al die ervaringen blijken te stoelen op die ene sensatie, dat ene verlangen dat telkens weer onstilbaar blijkt, het verlangen om er niet te zijn.”

Geldt dat nou ook voor wie de stilte een zegen is? Of gaat het vooral over hemzelf...? Z'n gedichten over God zijn confronterend. Tegen welk beeld strijdt hij eigenlijk?


6 maart 2016

De Paus heeft allerlei originele tips voor de Vastentijd. En de bisschop van Groningen gaat naar Den Bosch. Een duidelijke hint van de Paus dat hij een menselijke en laagdrempelige kerk wil.


18 november

Al te lang niets van mij laten horen. Sorry, het is niet anders. Nu, na "Parijs", dit interview met een jongetje: https://www.facebook.com/jrous92/videos/10156190732035487


13 juli

Omdat ik de laatste tijd zo weinig geschreven heb, hierbij vanuit Zuid-Frankrijk een briefje dat, in plastic verpakt, aan een boom hing: " Lucas je weet dat we heel veel van je houden. Wees gerust: we zijn er voor jou. We komen elke avond van 23 tot 23.15 uur bij het 'Bois au potirons', en we zullen er alleen zijn. We begrijpen alles, we zullen je beschermen." Maman et Papa

Lucas is verdwenen sinds  18 maart... 


23 juni

"When you talk, you're only repeating what you already know. But if you listen, you may learn something new." - Dalai Lama


17 juni 

"Waarom praatten de mensen zo allemachtig veel? Op straat ontmoette je moeder een kennis, en boven je hoofd kwam een stroom van geluid op gang, vooral bestaande uit exclamaties waarin verbijstering doorklonk, onderbroken door samenzweerderig gefluister. Hij trok aan zijn moeders mantel en zeurde: 'Wanneer gaan we nou naar huis?' 'Ja, straks, jongen, nog even geduld.'
In deze jaren ontmoette hij voor het eerst mensen voor wie het praten een doel op zich was. Een lustbevrediging, meer niet. Een verslaafdheid waarin ze met heel hun wezen gevangen zaten. Het sleepte hen mee, ze konden het niet tegenhouden, ze moesten maar door en door. Verbaasd zag hij die vloed van taal over hun lippen stromen. Hun lippen bewogen mechanisch in een meestal uitdrukkingloos gezicht. Het besmette de hele omgeving, het vloeide als een niet te stuiten slijmvloed de ruimte in. Het leek een onophoudelijk orgasme. Hij walgde ervan, het verlamde hem en het liefst had hij zich zomaar omgedraaid en was weggelopen. Of hij er nu bij was of niet, de woorden zouden toch wel blijven stromen.
Er was één gebied waar de woorden nu juist niet eindeloos uitdijden, maar waren ingedamd. Op regels gezet. Niet zomaar in het wilde weg van elkaar wegliepen, maar iets met elkaar hadden: een soort vriendschap waar ze niet buiten konden om te bestaan. Dat was de poëzie." - Ton vd Stap - Bewaard Verleden, p.21


21 mei

Hans Stolp wil mijn essay "WAAR MAG IK OP HOPEN? Het leven vlak voor en na de dood bij Ricoeur, Luther en Stolp" op zijn nieuwe site publiceren! Een hele eer, maar ik denk dat het hard nodig is om de klassieke benadering te confronteren met het nieuwetijdsdenken. Voor wie het interesseert: ik had er een 7,5 voor. 


19 mei 

Handelingen 17: Het was Gods bedoeling dat ze hem zouden zoeken en hem al tastend zouden kunnen vinden, aangezien hij van niemand van ons ver weg is. Want in hem leven wij, bewegen wij en zijn wij. Of, zoals ook enkele van uw eigen dichters hebben gezegd: "Uit hem komen ook wij voort."


3 mei - Facebook 

Voor de één is het een belangrijk middel om in contact te blijven, een ander gruwt ervan. Opmerkelijk: een vriend van ons heeft vrijwel geen privé-gegevens in z'n account-informatie staan, maar werd wel door Facebook bestookt met vragen per e-mail: "Bent u soms geboren in...?" - "Heeft u soms op de ...school gezeten?" - alle info klopte... Het beangstigde hem zo dat hij acuut van Facebook af wilde. Het was nog niet zo simpel om erachter te komen waar je dat precies moest doen! Hier de link. 


 23 april - bbb-accoord

Teletekst: "De mensenrechtenrapporteur van de VN, Philip Alston, is zeer kritisch over het bed-bad-broodakkoord.In het NOS Radio 1 Journaal noemde hij het een schande dat Nederland zo inhumaan te werk gaat. De regeling is volgens Alston veel te beperkt,doordat er maar een paar centra komen waar afgewezen asielzoekers maar kort kunnen blijven op voorwaarde dat ze meewerken aan uitzetting.Hij spreekt van een fundamentele schending van de mensenrechten en illegaal beleid. De VN-rapporteur vraagt zich af waarom Nederland nog internationale tribunalen zou willen huisvesten als het zelf de mensenrechten op deze manier schendt."


 

21 april

Il perdono è la vittoria dei forti - Vergeving is de overwinning van de sterken


14 april - In memoriam Ton van de Stap

Wat schreef hij prachtig en wat was hij bescheiden. Mysticus zonder pretenties.

"Op een vakantie bezocht ik Fontenay in Bourgondië. Een abdij die niet meer wordt bewoond. Terzijde, achter latere gebouwen verscholen, ligt de kerk, kaal, zonder toren, als bij alle cisterciënzerkloosters. Het was de avond van een hete zomerdag. Een bewaker opende de kerkdeur, in het schemerige licht erachter zag ik een ruimte die zweefde. Heel de vloer van de kerk was bedekt met een nevellaag die even boven de grond bleef hangen. Bij het koor en de hoeken van het transept rezen en daalden langzaam wuivende pluimen. Waar je liep, week een doorzichtige sluier voor je voeten opzij. Daarboven was de ruimte leeg. Muren en kolommen van grijze steen, zonder versiering. Nergens kon je blik aan blijven hangen. Er was niets te horen dan de wind in de bomen en het ruisen van water buiten.
Op de drempel van zoveel leegte viel alles weg wat bijkomstig was. Woorden en gedachten losten zich op, en welkom geheten door een volkomen stilte werd men vanzelf aan de ruimte gelijk: een kern van zwijgen en licht. De kerk van Fontenay was gebouwd voor de contemplatie, en het was of de daar eeuwenlang verzamelde vitale kracht nog in die ruimte leefde en wie er binnentrad als vanzelf in zich opnam. De lange traditie van de monniken, hun op die plek ingeoefende, volgehouden, zich verdiepende omgang met een in hen zelf en de wereld levend geheim, men voelde het aanwezig als een verloren gegane rijkdom, die men evenwel als zijn wezenlijkste bezit herkent wanneer men het een ogenblik ervaart. Het geheim dat de monniken zochten is ons aller geheim. Het ligt op de bodem van onze ziel, maar wij doen niets meer om het op te graven."

Uit: Een Japanse tuin, door Ton vd Stap


7 april - Na de feestelijkheden

Vandaag een Citaat: "De waarheid die we zoeken komt niet als een antwoord op onze onrustige vragen, maar als hun opheffing."- Antoine de St.Exupéry


 2 april - Witte Donderdag

Instelling van het H.Avondmaal. Delen en dienen. Wat een contrast met de "bonuskwestie" van ABN-AMRO. Het gaat daar niet om salarissen van een ton, nee, om salarisverhogingen van een ton, alsof de zes ton die ze al binnenkrijgen niet genoeg is. 


1 april - Feestdag van de heilige Iracundus

Geweldig, het vernieuwde Klankbord! En velen zijn tot geloof gekomen in de tot nog toe onbekende patroonheilige van de Torenkerk ;) - zie p.12. Zelfs de RK pastor geloofde het verhaal heilig!


23 maart

Uit mijn preek van afgelopen zondag: Begin deze maand werd een conductrice van de NS zwaar mishandeld op het station van Hoofddorp. Het opmerkelijke van de conductrice was dat ze tegen de directeur van de NS zei: "Laat het niet voor niets geweest zijn, want de maat is vol." Het is groots als je dat kunt zeggen, omdat je daarmee uitstijgt boven je eigen gekwetstheid – omdat je op die manier jouw lijden in dienst stelt van een betere wereld: dat agressie stopt, dat medepassagiers opstaan en helpen, en dat halvegaren de juiste zorg krijgen. Ook het kruis van Christus, zijn lijden, zijn dood: het leek een daad van zinloos geweld. Maar de zinloosheid, de dood, de duisternis werd van binnenuit omgekeerd tot redding, tot leven, tot licht. Goede Vrijdag wordt Pasen. En ieder mens die in navolging van Hem het lef heeft om te zeggen dat z'n lijden, zijn lot, niet voor niets was, die heeft dat licht van Christus in zich.


13 maart - Provinciale verkiezingen komende woensdag

Het interesseerde me nooit zo heel veel, de provinciale verkiezingen, maar met het gaswinningsverhaal heb ik toch de stemwijzer maar eens ingevuld. Ik kwam uit bij een partij waar ik nog niet eerder op had gestemd.... ! 
http://provincie-groningen.stemwijzer.nl/


 10 maart - Zalig de armen van geest (Mt.5:3)

Eeerlijk gezegd was ik nooit diep op deze tekst ingegaan, maar nu ik hem bespreek met mijn 35+ gespreksgroep komen de verborgen schatten wel te voorschijn. De mysticus Meister Eckhart schrijft erover: niets willen, niets weten, niets hebben. Het is een innerlijke houding waardoor het Rijk van God zich als een schat in je binnenste openbaart. Nu die houding nog in-oefenen, - o nee, zelfs dát niet willen!


5 maart - 

Zo, de vakantie zit erop - geheel besteed aan het opknappen van de keuken, met dank aan de NAM. Ook de laatste cursusdag 'Tot het einde toe levend' op de PThU gehad, in het kader van de (verplichte) Permanente Educatie. De Italiaanse student die in november was weggegaan omdat hij in een grotere plaats wilde wonen is toch weer teruggekeerd, kortom: niet veel nieuws onder de zon, en al helemaal geen diepe gedachten. 


 17 februari  - Veertigdagentijd

Mooi om de Veertigdagentijd vanavond te beginnen met een gespreksavond over het kloosterleven, en morgen met het askruisje. Ik zal daarbij de tekst zeggen: "Laat los wat is geweest, aanvaard wat is, en heb vertrouwen in de toekomst" - het is de belijdenistekst van Klaas en Martine, afgelopen zondag. As is een mooi symbool van wat geweest is. Persoonlijke doelstelling deze veertig dagen: bedachtzaamheid en zorgeloosheid! Wie volgt?


9 februari - V&D

Het zit me al tijden dwars: V&D was vroeger toch gewoon zélf eigenaar van al die grote panden? Daar rustte toch helemaal geen hypotheek of huurverplichtingen meer op? Maar de boel is ooit gesplitst! Geen wonder dat je als het slecht gaat niet meer aan je 'verplichtingen' kan voldoen. Al die geldzuchtige eigenaren die het eigen-belang boven het winkelbelang stellen. Onthutsend. Dat was in de tijd van meneer Vroom en meneer Dreesmann wel anders. Als jongetje van 16 heb ik er nog gewerkt, bij de V&D in Hilversum: op de papierwaren ('Schoolcampus'), de tapijten, en zelfs nog een blauwe maandag op de parfumerie. Het verdiende ƒ 50 (=gulden) per week. Ik kom er nooit meer, maar het moet wel blijven bestaan!


26 januari - "Amour"

Film met Jean-Louis Trintignant, Emmanuele Riva en Isabelle Huppert. Over wat het met je doet als een geliefd iemand oud wordt, een beroerte krijgt, verlamd raakt, pijn lijdt, en jij, zo goed en zo kwaad als het gaat, zorg verleent, totdat het niet meer kan. Hoe het je ontreddert, en isoleert van je omgeving. Je moet deze film absoluut gaan zien - maar een lolletje is het niet.


23 januari  - Inspiratie?

Al bijna twee weken geen losse gedachten. Mijn inspiratie is in de preken gaan zitten. Zie aldaar ;)


11 januari - Dit zijn de namen..

En hier de namen en de foto's van de 17 slachtoffers. Dat hun dood niet tevergeefs mag zijn.


8 januari - Wraak?

Charlie Hebdo... Pauvre Charlie. † Twaalf doden.... 

Een god die mensen nodig heeft om wraak te nemen op het beledigen van zijn profeet? Een fatale misvatting. Dan toch maar liever een God die z'n zaakjes zelf regelt (Dt.32:35 en Rom.12:19). Wie namens Hem meent wraak te moeten nemen stelt zich boven Hem. Afgoderij dus voor een waandenkbeeld. Hoe heeft het in Godsnaam zo ver kunnen komen?


4 januari 2015 - Maakt geld gelukkig?

Waarom zal ik nooit deelnemen aan de Postcodeloterij?  Ik stel mezelf die vraag nadat vorig jaar in Vrouwenpolder de Postcodekanjer was gevallen.De winnaars van elke wilekeurige loterij zijn anoniem, terwijl het bij de Postcodeloterij om je buren gaat! Het legt de kiem voor gierigheid, jaloezie, spijt, ruzies, is het niet in het dorp, dan wel in je familie. Het hele concept is omstreden, en heeft vooral de oprichters rijk gemaakt, met als bedrijfsfilosofie: "Hebzucht is een basisemotie van alle mensen."  Hoera! Kortom: ik doe niet mee, zal niet meedoen, en zal geen spijt hebben al worden al mijn buren miljonair. Voor mij zit rijkdom in eenvoud en het genieten van de kleine dingen.


31 december 2014 - Vallen en vliegen

 

(klik 2x om deze opmerkelijke nieuwjaarskaart te vergroten)


23 december - Boos!

Ik had al besloten om de Kerstpreek te houden over het thema 'God is boos', toen ik vanmorgen in Trouw las dat de Paus de Curie flink de les heeft gelezen. De kerststol zal in hun keel zijn blijven steken. Geweldig! Zo'n voorbeeld komt als een geschenk uit de hemel, en ik zal er op eerste kerstdag schaamteloos gebruik van maken. Wie alvast wil smullen moet het artikel in de Volkskrant lezenof de Engelse samenvatting van zijn toespraak op de site van het Vaticaan. Voor wie Italiaans leest, is hier het origineel.


15 december - Wat de toekomst brengen moge..?

Gisteren een aangrijpend toneelstuk gezien in Garnwerd: Onder één dak, van Johan Fabricius (recensie). Hij schreef het in 1914, nadat hij in de krant gelezen had dat een Zeeuwse familie, na het overlijden van moeder, vader had verloot onder de vier kinderen. Op het eerste gezicht een absurde situatie, maar het raakt de kern van het actuele probleem over de zorg: hoe gaan wij om met ouderen? En ook: wie zorgt er straks voor mij? Indringende vragen die je in al z'n concreetheid ziet wanneer noodzakelijke huishoudelijke hulp met één brief van de gemeente wordt weggestreept (b.v. in de gemeente Assen). Gelukkig heeft de rechter er een stokje voor gestoken: zo ga je niet met mensen om - ga eerst maar eens het 'keukentafelgesprek' voeren. 


10 december - Een les

Met dank aan de spit (zie 3 december) heb ik ontdekt dat het niet altijd nodig is om andere dingen te doen, maar dat je ook dezelfde dingen anders kan doen. Vrijheid ontstaat als ik mijzelf daarvoor de ruimte geef. "Wereld is nait roazend moakt." Of, zoals ik laatst op een werkauto zag die tamelijk langzaam over de ring reed: "Wij laten ons niet opjagen: wij zijn aan het werk, en niet op de vlucht." Verwachting, Advent, is precies dat.


3 december - Gevloerd

Een hevig aanval van spit: van het ene op het andere moment compleet gevloerd, gebroken. Opstaan van bed of stoel is een marteling, lopen gaat nog, concentratie op wat dan ook: onmogelijk. Kan alleen maar l-a-n-g-z-a-a-m leven. Het zal wel ergens goed voor zijn...


27 november 2014 - Deus providebit

Ik was op bezoek geweest bij mijn vriendin Syta, kunstenares in Assen, en had haar verteld over het plotselinge overlijden van Ids (zie 19 november). Bij het afscheid vertelde ik haar dat ik op de terugweg naar zijn graf zou gaan. Ik liep over het oude gedeelte naar het nieuwe, waar Ids ligt, stond enige tijd bij het graf, onder de indruk van de enorme bloemenzee, en liep verder om naar het graf van Bart te gaan, ook al zo jong gestorven. Op dat moment stuurde Syta me een sms'je: "Heb je ook een lichtje om aan te steken bij het graf?" Nee, ik had geen lichtje bij me. Op dat moment hoor ik mijn naam achter me roepen: 'Ignace!' Het bleek Peter te zijn, een neef van Ids, die ik drie jaar geleden al eens had ontmoet, vlak na het overlijden van zijn moeder. Hij had twee lichtjes bij zich, rood en wit (de kleuren van Ajax!), en liet mij er een aansteken. We hebben nog wel een half uur staan praten. Syta had het voorzien, en toeval bestaat niet.... 


19 november 2014 - † Ids Visser, 15 jaar

Alweer een jongen overleden, te jong, keeper bij SJO vv Winsum: Ids Visser. Ik zie en hoor de impact op de teamgenoten, hun ouders. Het Praedinius dat voor de tweede keer in korte tijd wordt geconfronteerd met een ontijdige dood. Wat een verdriet, wat een ontreddering. Het gat dat voorgoed in het leven wordt geslagen van wie hem lief waren. Jongeren die té vroeg met de dood in aanraking komen. Ook dit raakt mij diep. En alweer heb ik geen woorden ... 

Maar wat een indrukwekkende bijeenkomst in de kantine van Viboa. Jongens die veelal geen praters zijn, konden nu wat doen; ze gingen met bloemen naar de plek waar het gebeurd was. Daarna sprak Ben Breukelman in een bomvolle kantine. Over de dood, van wie je niet kunt winnen. Gewoon maar bij elkaar zijn, iets opschrijven, iets neerleggen op de gedachtenistafel. Z'n foto met een kaars ervoor. De jongens van B1 schreven intussen hun namen op het keeper-shirt van Ids: het gaat het hele seizoen mee, naar iedere wedstrijd. Fantastisch hoe Viboa/Hunsinga dit doet: samen-zijn, ruimte bieden, tot en met de dag van de uitvaart, en daarna. - Want dit raak je nooit meer kwijt.


18 november 2014 - Boyhood

In de film Boyhood  zie je in nog geen drie uur Mason (gespeeld door Ellar Coltrane) opgroeien van een jongetje van 6 jaar tot bijna-volwassene van 18 jaar. Indrukwekkend! Maar een van de scènes die met het meest aangreep was die waarin Mason met z'n familie in een restaurant zit; de eigenaar komt op ze af, en bedankt de moeder. Wat heeft ze ooit gedaan? Ze was het zelf al haast vergeten, maar jaren terug had ze hem - hij was toen nog een import-loodgieter - aangeraden de taal beter te leren, en een opleiding te gaan doen. Dankzij die éne losse opmerking van haar was hij in z'n toekomst gaan geloven, en geworden tot de man die hij nu is. "Wat gij voor de minsten van mij gedaan hebt, hebt gij voor mij gedaan.". 


12 november 2014 -  Jard Martens, 18 jaar

Gisteren stond z'n overlijdensadvertentie in de krant, met z'n foto als watermerk: een mooie, stoere jongen, met een big smile en een omgekeerde pet. Ik heb hem eigenlijk niet gekend. Hij zat op school bij een van onze buitenlandse studenten, en was de zoon van twee vriendinnen die ik wel op de verjaardag van Tonnis' zus tegenkwam. Volgens het In Memoriam op de hockeysite was hij de leukste jongen die je je kunt voorstellen. Afgelopen zaterdag heeft hij zich van het leven beroofd - geen enkele aanwijzing van tevoren, geen briefje achteraf, niks (noot: achteraf hoorde ik dat hij toch wel brieven op zijn telefoon had achtergelaten). Boven de rouwaankondiging: 'Hij heeft ons zoveel liefde en geluk gebracht.' 

Het raakt me meer dan ik had gedacht. Omdat woorden tekort schieten, hierbij een gedicht van Geert Boogaard, Voortijdig afscheid:

 

Wat is er in je omgegaan
eer wat je deed, gebeurde?

O, diepbetreurde,
dit raakt niet meer bij mij vandaan.
Een wereld is in mij vergaan.

Een wereld ging in mij teloor.
Is er een woord? Is er een stem?

Ook als ik roep: Waarom? Waarvoor?
Is er wel iemand goed voor hem?
Streelt er wel iemand zijn gezicht?
Is er wel licht?

Ontvang dit kind
voor wie dit leven veel te veel werd,
in Uw onaantastbaar paradijs,
waarin geen grijs
de geest omnevelt,
waar het ongestoord en ongehinderd
wandelt in het wit.

Vaak sta ik
voor zijn afgeknotte steen
en zeg: Je kwam terecht.


 

 

 

 

 

 

 

Sorry

Voorwoord voor Klankbord, 3 maart – 14 april

Wielrenners die jarenlang hebben gelogen over hun dopinggebruik, bankiers die ondanks de crisis doorgaan met stuitende zelfverrijking, fraude bij bouwbedrijven en omkoping van onkreukbaar geachte ambtenaren. Het is aan de orde van de dag, en roept – terecht - onze ergernis op, omdat het ingaat tegen ons gevoel van eerlijkheid en rechtvaardigheid.

Soms hoor je sorry, en lijkt het alsof er spijt wordt betuigd. Maar wordt dat ‘sorry’ niet te gemakkelijk gezegd? Gaan we daarna niet gewoon over tot de orde van de dag, zoals Hans Achterhuis onlangs in een interview beweerde (Trouw, 11 februari)?

Ook in de kerk zijn er dingen gebeurd die niet deugen, en misschien gebeuren er nog steeds dingen die niet deugen. Hoewel ik de PGWO een fantastische gemeente vind, kom ik in gesprekken soms toch nog de wonden uit het verleden tegen: wonden die geslagen zijn door ruzie met een predikant of binnen de kerkenraad. Mensen die er alleen voor-stonden terwijl hun leven op z’n kop stond. En ‘de kerk’ stond erbij en keek er naar. Mensen die zich niet gekend, of zelfs genegeerd voelden. In de verhalen herken ik de ge-meente van nu niet, maar ze maken wel deel uit van ons gezamenlijke verleden. Wat te doen? Het verleden kan niet ongedaan gemaakt worden. Je kunt wel ‘sorry’ zeggen, maar haalt dat nog wat uit?

De voorbereidingstijd op Pasen is een tijd van boete en bezinning, van vergeving en ver-zoening. Dat betekent niet alleen dat we oog moeten hebben voor ons eigen aandeel in conflicten of ruzies, maar bovenal bereid moeten zijn om te luisteren naar elkaar, naar de verhalen over vroeger. Zonder te oordelen, zonder je te verdedigen. Misschien kun je er dan samen een streep onder zetten.

Een van de dingen die zo’n proces verhindert, is wrok. Wrok kan worden gekoesterd – het is wraak die op de loer ligt tot hij de kans krijgt. Maar de kerk leeft van vergeving, niet van wrok. Want wrok houdt het verleden vast en de toekomst tegen. Vergeven is: loslaten. Overigens is het beslist niet zo dat iedereen die last heeft van het verleden wrok koestert. Wél merk ik de behoefte om ‘je verhaal te doen’.

Laten we, als we met elkaar aan een nieuwe kerk bouwen, het oude afbreken en vergeten. Een nieuw begin maken, niet alleen met het gebouw, maar vooral met onszelf. Daar hoort ook bij dat je aan de bel trekt als je je onheus bejegend voelt. Laat weten dat je er bent, en geef mensen de kans te veranderen. Veel ellende ontstaat door onoplettendheid en mis-communicatie, en niet omdat iemand jou bewust wil dwarszitten.

Als we op zo’n manier openstaan voor elkaar, brengen we de vergeving in de praktijk. De voorbereidingstijd op Pasen kan ons daarbij helpen. En neemt u vooral contact met me op als u zich in dit verhaal herkent.

Ds.Ignace Frénay

Steen voor steen

Er was een windhoos over Winsum getrokken, 's nachts. Niemand had er wat van gemerkt, maar de volgende dag was de Blauwe Zaal verdwenen, opgelost in het niets. De muren van de kerk waren blijven staan, nou ja, nog net, maar veel stenen waren door de windhoos overal in Winsum terecht gekomen.

De volgende ochtend was het een drukte van belang: 'Wat erg', zei de een, 'die prachtige Blauwe Zaal is weg, daar heeft m'n opa nog aan meegebouwd.' 'Nee hoor', zei een ander, 'daar is helemaal niks aan verloren gegaan: hij was zo lek als een mandje, en moet je eens kijken, wat een ruimte er nu is, je kunt eindelijk weer zien dat het een kerk is. Nou ja..., wás.' Want het was wel duidelijk dat die kerk na de windhoos onbruikbaar was geworden. Gelukkig hadden ze nog een oude kerk op reserve.
De politie was inmiddels ook gearriveerd: 'Opruimen die boel', zeiden ze, 'dat gaat zomaar niet: Winsum ligt vol stenen en dakpannen, en die komen bij jullie vandaan.' Zuchtend ging men aan het werk. Kruiwagens werden gehaald en aanhangers, en nog meer mensen werden opgetrommeld. Maar toen gebeurde er iets bijzonders. 'Hé', zei een kind, die ook een steentje wilde bijdragen, 'weet je wat er op de onderkant van die steen staat? Daar staat mijn naam op.' En een ander kind draaide een dakpan om: ook haar naam stond er op, en die van vader, moeder, oma, opa: als bij toverslag stonden hun namen op die stenen, álle gemeenteleden stonden erop, ook van de mensen die al lang overleden waren, of die wel eens in de kerk waren geweest bij een huwelijk of een andere bijzondere gelegenheid. En iedereen begon de stenen te verzamelen, steen voor steen. 'Leg ze maar neer op die lege plek, dan gaan we ze eerst schoonmaken', zei Klaas Dam, iemand die van aanpakken hield.

Zo gebeurde. Iedereen was bezig. Er kwamen een man langs met een rollator, te oud om mee te helpen; hij zei: 'Ik kan niet helpen, maar ik heb nog wel een paar centen over, koop daar maar cement voor, dan kun je de boel straks ook weer opmetselen. En ik zal tegen iedereen in Winkheem zeggen dat ze hun centen kunnen inleveren bij Bert Buisman. Kijk, daar staat ie: op de steiger, samen met de opzichter te genieten van het mooie uitzicht'. Vreemd was dat inderdaad vlak daarna een geldauto van Brink's voor de bouwplaats stond. Maar of dat geld bij de kerk is afgeleverd, of bij de buren is tot op de dag van vandaag niet duidelijk. In de weken daarna zág je het bouwwerk groeien. Het vreemdste was nog wel dat het fun¬dament van piepschuim was. 'Ja hoor, dat kan best', zei de aannemer, 'lekker warm aan de voeten, betonvloertje d'r overheen, en warmte uit de lucht. Als je d'r eenmaal zit, wil je d'r nooit weer weg.' Ook werden er in de zijkanten alvast twee biechthokjes gemaakt, wegens de toekomstige samenwerking met de rooms-katholieken.

Afijn, het leek wel toveren. En het was voor iedereen die meedeed leerzaam, verrassend, enerverend, kortom: geweldig. Iedereen leerde elkaar kennen, dankzij de namen op de stenen. Natuurlijk: er waren wel wat tegenvallers, er viel af en toe een raam uit, en toen de NAM weer eens
een aardbeving had georganiseerd, kwamen er scheuren in, maar het mooie was: overal was een oplossing voor, en niemand leek het meer erg te vinden dat er een windhoos was geweest die de halve boel omver had geblazen. En toen ze aan het verven sloegen zeiden ze: "Weet je wat, we schilderen de binnenkant geel en blauw, de kleuren van Viboa, want aan zo'n voetbalclub kun je een voorbeeld nemen en wie weet komen ze dan ook een keer op zondag met z'n allen hier.'

En een heleboel mensen die nooit meer naar de kerk gaan, waren verbaasd vanwege dit enthousiasme in een tijd van kerkverlating. Ze dachten: 'Nou zijn we weggegaan en moet je kijken wat een mooi spultje ze d'r van maken; waren we maar gebleven! Weet je wat: we gaan een kijkje nemen als 't klaar is.'
En de kerk werd groter dan wat je zag: hij werd verbonden met stroom, met water, met internet, ja zelfs met de zon. En hij werd gevuld met mensen die daar natuurlijk in de eerste plaats kwamen om gezellig koffie te drinken, maar die ook tegen elkaar zeiden: 'Eh, we zitten hier nou wel gezellig en zo fijn, maar waar wás die kerk ook alweer voor?' 'Een kerk', zei iemand die heel lang ouderling was geweest en het dus kon weten, 'een kerk is een
huis. En dat huis bestaat uit stenen, en op die stenen staan de namen van wie er wonen, en op de hoeksteen, die alles bij elkaar houdt, staat de naam van Christus. Het is een huis voor God en voor de mensen, en daarom is het nóg groter dan wat je ziet en waarmee het verbonden is: het is verbonden met álle huizen van God, over de hele wereld, ja, met alle huizen waarin mensen wonen van goede wil, en leven zoals God dat heeft bedoeld: een huis voor eenzamen en bedroefden, voor rouw en trouw, voor vreugde en voor verdriet. Het is verbonden met God'.

'Amen', zei iedereen, 'daar doen we het voor.'

 

Afke Poel - van de Rijet

  Afke Poel van de Rijet

 

 

 

 

 

 

 


* 14 april 1942 - † 14 december 2017

“Een sterke vrouw, wie zal haar vinden?” Het was de vraag waar de bijbellezing tijdens haar afscheidsdienst mee begon. Willem, Afke’s man, heeft het geluk gehad deze sterke vrouw te vinden, zo’n 16 jaar geleden. Hij kende haar al, eerst als koffiejuffrouw, later als hoofd van twee restaurants van wat nu DUO heet. Maar pas toen ze elkaar, met behulp van haar dochter Jeanette, ook buiten werktijd ontmoetten, sloeg de vonk over, en gingen ze samen verder. Voor beiden de gelukkigste jaren van hun leven.

Afke was iemand die gewend was zichzelf te redden, en verwachtte dat ook van anderen. Ze was geen moeder die na schooltijd klaar zat met thee en koekjes. Uit zichzelf was ze niet erg toeschietelijk, maar wel gaf ze graag en goed advies over hoe je dingen moest aanpakken. Ze kon heel goed regelen, voor anderen en voor zichzelf, en dat was ook om de innerlijke onrust te beteugelen, die zich uitte in de vele verhuizingen, en het voortdurende gesleep met meubels.

Nadat ze bij Willem was ingetrokken kwam er rust, en werd ze milder, er was tijd om op de bank te zitten, met de poezen, om boeken te lezen, en vooral ook om samen dingen te ondernemen: wandelen en fietsen: Zeeland was de favoriete bestemming. Zelfs afgelopen zomer nog fietsten ze op hun nieuwe fietsen rond het Veerse meer. Willem en Afke hadden hun zaakjes goed op orde, totdat vier jaar terug de gevreesde ziekte kwam en een domper zette op hun levensgeluk.

Ze overwon het, leek weer verder te kunnen gaan, totdat begin 2017 opnieuw een jobstijding kwam. Maar ook nu ging ze ervoor, en kwam ze er bovenop, totdat later in het jaar bleek dat er niks meer aan te doen was.

Afke was niet zo heel gelovig, of kerkelijk. Pas met Willem hervond ze de weg naar de kerk. Voor haar was het woord vertrouwen belangrijk. Dat het uiteindelijk toch goed komt. Dat vertrouwen overwint de twijfel en de vragen – het is een vertrouwen dat niet uit de lucht gegrepen is, maar dat gegrond is in de grote liefde die er tussen Willem en haar was.

Liefde is eeuwig, is eeuwigheid – daarin ontdek je iets wat nooit vergaat. Sommigen noemen dat God. Niet een God ver weg, buiten ons, maar juist diep in ons, als de kern van ons bestaan. We vieren dat met Kerst: dat God zichtbaar wordt in een mens, zoals God zichtbaar wordt in élk mens die van liefde leeft. Wie dat ziet en gelooft raakt vervuld van dankbaarheid, omdat je je rust en je thuis gevonden hebt.

Een thuis waarvan de Borgweg een voorafbeelding was, beeld van het grote thuiskomen dat ons allen te wachten staat. En als we de verhalen over bijna dood-ervaringen mogen geloven, worden we daar opgewacht door allen met wie we hier in liefde waren verbonden.

Ds. Ignace Frénay

Driekoningen 2014

Driekoningen 2014

Lezen: Jesaja 60, 1-6 en Matteus 2,1-12

Na deze dienst gaan we via een andere weg naar huis terug. Waarom? Om de sleur te doorbreken. Om te kijken of we dan ook iets anders zien, net als de Wijzen uit het Oosten. Drie waren het er, volgens de traditie, drie, vanwege de drie geschenken. Ze komen uit onbekende streken, en zo verdwijnen ze ook weer. Passanten. Maar het licht hebben ze gezien! Wat hadden ze er veel voor over! De schriftgeleerden, die het konden weten, hebben het licht niet herkend. En Herodes was er bang voor. Alleen de Wijzen durfden te vertrouwen op hun inzicht, dankzij de droom waarin ze werden gewaarschuwd om langs een andere weg naar huis terug te keren.

De droom staat hier tegenover de wetenschap. Hun wetenschap voerde hun naar Jeruzalem, naar de verkeerde koning, Herodes, die alleen maar uit was op macht, en doodsbang was om z’n positie te verliezen. En via een omweg kwamen ze toch nog terecht bij het kind. Hoe vaak komen wij niet juist via een omweg uit bij ons eigenlijke doel?

Dankzij de TomTom hoeven we bijna nooit meer een omweg te maken. Maar we verleren de kunst om kaart te lezen, om ons, letterlijk, te oriënteren in de wereld. Als je dat uitbesteed aan een apparaat, daar afhankelijk van wordt, dan ben je verloren als de TomTom uitvalt. De ANWB heeft het de laatste jaren druk met toeristen in Frankrijk die gestrand zijn omdat de TomTom het niet meer doet. Kaartlezen kunnen ze niet, en ze vallen noodgedwongen terug op de aanwijzingen van een mens.

Waardoor laat ik mij leiden? Door uiterlijke schijn, of door een ideaal? En met ideaal bedoel ik iets waar niet jij alleen, maar de hele wereld beter van wordt. In de aantekeningen van mijn vader vond ik ooit een briefje met daarop de volgende tekst:

Ideals are like stars:
you'll never succeed in touching them.
But like the seafaring man
on the desert of waters
you choose them as your guides
and following them
you'll reach your destiny

Idealen zijn als sterren
’t zal je nooit lukken om ze aan te raken
Maar net als de zeelieden op het eindeloze water
kies je ze als je gids
en zo zul je je bestemming bereiken.

Een ster die straalt in het duister: dat is het beeld van dit feest, van Epifanie, Openbaring, zodat de wereld weet wie Jezus is. Het is niet zo dat vanwege de geboorte van Jezus de wereld in één keer verlicht is, nee daar gaat tijd overheen, en wij worden er bij ingeschakeld: om zélf verder te kijken dan onze neus lang is, te kijken naar de sterren, naar die éne ster die ons de weg wijst.

En elke keer als je de weg kwijt bent, kijk je weer naar boven: o ja, díe kant moet ik op. En hoe de weg op deze aarde er dan uit ziet, dat mogen we helemaal zelf bepalen. En God weet hoe vaak we ons vergissen, de verkeerde afslag nemen, of zelfs de verkeerde kant op gaan. Maar als we ons telkens weer richten op die ster, dan komen we er. Die ster is ons verlangen, en wijst ons de weg in het duister Dat duister kan van alles zijn: macht, economische belangen, maar ook in het klein: conflicten wie de baas is, pesten en kleineren. Uit onmacht hou je je mond maar, uit schaamte, kruip je in je hoekje – ik ben er niet. Maar als je de moed hebt om erover te praten, dan laat je het licht al schijnen in het duister, dan komt er een oplossing in zicht. Moeilijk, als je geen prater bent, maar iedereen kan het leren.

De koningen uit het Oosten hadden de moed om een ster te volgen, en ze hadden de moed om naar hun droom te luisteren. Als gemeente hebben we ook naar een droom geluisterd, en een nieuwe kerk neergezet. Het is niet de eerste droom, en hopelijk ook niet de laatste. Ik wens ons allemaal toe dat wij durven te luisteren naar dromen en idealen, dat wij andere wegen durven te gaan dan de gebaande paden, om het licht te volgen dat iedere mens verlicht!

Ds.Ignace Frénay

Kerstpreek Torenkerk 2013

 

Lezen: Jes. 52,7-10; Hebr. 1,1-13 en Joh.1,1-18

Wat was mijn begin? En waar? Ja, een geboortedatum kun je noemen, de namen van je ouders, de plaats waar je geboren bent. Maar dat is allemaal informatie die we pas later in ons leven hebben gekregen. Maar onze eigen, eerste herinnering? Weet u wat dat was? En dan bedoel ik dus: niet van foto’s, of van verhalen van anderen, maar het eerste wat je zelf hebt waargenomen. Als daar al iets naar boven komt, is dat vaak een vaag beeld van rond je derde levensjaar. Zelden daarvoor, en meestal pas van veel later. Een tuin, kaarsjes op een verjaardag, en altijd schijnt de zon.

En voor je derde levensjaar? Wat is er toen gebeurd? Dat weten we alleen uit de tweede hand, terwijl juist die jaren, zo bepalend zijn voor wie we later worden. Als er in die begintijd iets mis gaat, dan krijg je later vaak grote moeite met dingen als hechting, vertrouwen, geloof. Ons begin ligt verborgen in ons verleden.

Omgekeerd staat ‘t juist ouders heel helder voor de geest: de geboorte van het kind, en dan – het grootste wonder: het kind begint te spreken, zegt z’n eerste woordje, meestal mama of papa, maar ook wel auto, wat dan mogelijk wijst op een technische aanleg. Er zijn ook kinderen die heel lang niks zeggen, en dan plotseling, bijvoorbeeld op hun derde jaar, meteen met hele zinnen beginnen te praten, maar dat is een uitzondering. Dat eerste woordje is het begin van taal, van spreken, van communicatie. Moeiteloos leert het kind spreken. En wat op die leeftijd een wonder is en bewondering oogst, moet dan later vaak weer afgeremd worden, als het kind teveel gaat zeggen, of brutaal wordt.

Ook van God wordt gezegd dat Hij sprak. Alleen is dat wat lastiger te begrijpen. Ja, natuurlijk: de Bijbel staat er vol mee: God sprak: Er zij licht, en er was licht; stem uit de hemel; godsspraak van de Heer; de Heer heeft gesproken. De Bijbel is Gods woord. Hoe moeten we dat verstaan? Wat moeten we met dat spreken van God, vooral nu God vandaag de dag voornamelijk lijkt te zwijgen, de gebeden niet lijkt te horen, geen antwoord geeft op ons roepen?

Dat is eigenlijk al een paar eeuwen geleden begonnen door wat wel genoemd wordt: de mechanisering van het wereldbeeld. De wereld verliest door de opkomst van de natuurwetenschap z’n betovering, hij blijkt hooguit een uurwerk te zijn dat ooit door God in werking is gezet, maar dat nu als vanzelf loopt, en waaruit God zich heeft teruggetrokken. Zo rond de 16e eeuw waren het Copernicus en later Galilei, die als eersten aantoonden dat de aarde níet het centrum van het heelal was, maar dat zij zelf om de zon heen draaide. Galilei werd veroordeeld door de kerk; pas twintig jaar geleden kwam er excuus van het Vaticaan.

Maar intussen was het kwaad geschied: God was niet langer nodig als verklaring voor alles wat onbegrijpelijk was. Hij sprak niet meer – de mens kwam voor hem in de plaats, het individu, de mens die zichzelf genoeg is. Maar die mens redt het niet alleen, niet met techniek, niet met wetenschap, hoe fantastisch hun bijdrage ook is. Zeker: er zijn machines die kunnen spreken, robots die op kinderen kunnen passen, maar ieder mens voelt op z’n klompen aan dat je het meest wezenlijke nooit of te nimmer kunt leren van een machine.

Elk nieuw begin is iets wat niet voorgeprogrammeerd kan worden; want dan is het per definitie niet meer nieuw. Nee, wat nieuw is, komt vanuit de toekomst naar ons toe, is on-verwacht, on-bedacht. Zo spreekt God, vanuit dat nieuwe begin – en daarom is de schepping geen lesje biologie, maar een les in het spreken van de taal van God. Dat klinkt misschien hoogdravend, maar het is dichterbij dan je denkt.

Waar je het gevoel had gezien te worden, gehoord, daar is God, waar liefde is en vriendschap, daar is God. Daar waar God zich richt tot de mens, en de mensen zich tot elkaar richten in naam van God, daar wordt die taal gesproken, vanaf den beginne. Dat mysterie – dat wij bij God vandaan komen – is het beginsel van ons leven. Waar dat beginsel niet is, heerst duisternis, heerst dood. waar het wel is: daar is licht, daar is leven, daar gebeurt het.

Dat eerste hoofdstuk dat Johannes schrijft, dat onbegrijpelijke, mysterieuze hoofdstuk, staat bol van het werkwoord gebeuren. En van een strijd, een strijd tussen duister en licht. Want wij mensen hebben de keuze tussen duister en licht. Dat is onze vrijheid, ons lot, ons noodlot soms. Wie de uitgestoken hand weigert, wie blijft klagen over hoe slecht deze wereld is, die vindt het duister belangrijker dan het licht.

Want deze wereld is de enige die we hebben, hier moeten we het mee doen, en hier moeten we het doen. God zelf vond deze wereld de moeite waard voor zijn licht, zijn liefde, zijn zoon, zijn woord. Wie zijn wij dan om er anders over te denken? Met Kerst vieren we daarom dat we een nieuw begin kunnen maken, dat vrede nodig is én mogelijk. Met Kerst vieren we dat God tot ons spreekt, en ons tot leven roept. Zo krijgen wij de kracht om kinderen van God te worden, en onze échte oorsprong te ontdekken: dat ook wij bij God vandaan komen, geboren zijn uit licht, en met het doel dat licht om ons heen te verspreiden.

Over anderhalve maand zitten we in een nieuwe kerk. Een kerk die tot stand kwam dankzij het geloof in een nieuw begin. Dat heeft de harten en de portemonnees geopend. Die nieuwe kerkzaal is nu al warm dankzij het zonlicht, en ook binnenin straalt hij: zachtgeel – hemelsblauw. Nu al. Maar z’n eigenlijke glans krijgt ie door de mensen die daar samen komen, en die net als Johannes getuigen van het licht. Die boodschap is ons toevertrouwd, al tweeduizend jaar lang, en elke kerst weer zullen we zeggen: In den beginne was het woord, en het woord was bij God, en God was het woord.

Ds.Ignace Frénay

Gerdien Heijnen - Bos

Gerdien Heijnen

 

 



* 22 januari 1955 - † 1 oktober 2017

'Stil maar, wacht maar, alles wordt nieuw' 
Een kleurige vlinder sierde de kaart, waarin het overlijden van Gerdien bekend werd gemaakt. Ze hield van vlinders. Kleurig en licht. Zo was het leven van Gerdien niet altijd. Een moeilijke jeugd, zoals ze zelf zei. En een huwelijk waarin ook niet alles over rozen ging. Maar wel kreeg ze drie prachtige dochters met haar man Leen. Het alleen zijn na zijn overlijden ruim zes jaar geleden, viel haar zwaar. Ook omdat eerst twee en later alle drie de kinderen ver weg woonden. Er was niets vlinderachtigs in haar leven. Maar zoals een vlinder tevoorschijn komt uit een onooglijke cocon, zo zagen wie om haar heen stonden de laatste jaren heel langzaam en heel voorzichtig een vlinder naar buiten komen: Gerdien. Ze hervond de zin in haar leven. Haar creativiteit kwam terug. En ze vloog de wereld over om haar kinderen en kleinkinderen te bezoeken. De ziekte die haar overviel droeg ze in rust, gelovende dat ook voor haar alles nieuw zou worden. Omringd door haar dochters is ze thuis ingeslapen. Op 5 oktober hebben we in de Torenkerk haar leven gevierd en daarna haar begraven op de begraafplaats in Winsum.
Alles wordt nieuw, ook voor Gerdien.

Maria Adriaanse